Czy to trudne?
Mistrzowie Gry określani są w różny sposób. Nazywa się ich m.in. narratorami, bajarzami, Game Masterami, Mistrzami Podziemi, MG, prowadzącymi czy czasem nawet bardziej pieszczotliwie – Misiem Gry. Jednak bez względu na nazewnictwo, rola Mistrza czy też Mistrzyni będzie taka sama. To właśnie ta osoba przygotuje i przeprowadzi dla nas sesję. Zadanie nie jest wcale łatwe.
Przede wszystkim to właśnie MG musi pamiętać zasady danego systemu i rozwiązywać spory. O ile gracz wciela się w wybraną i stworzoną przez siebie postać, o tyle narrator staje się całym otaczającym użytkowników światem. Karczmarz, sklepikarz, strażnik, burmistrz czy też smok – przyjdzie mu odegrać każdego z nich. A nawet więcej! Na jego barkach spoczną opisy wiosek, miast, lasów, statków kosmicznych i mórz, które pomogą pozostałym graczom wczuć się w klimat i zobaczyć oczyma wyobraźni otaczający ich świat. To bajarze zadecydują o pogodzie czy znalezionych przez nas skarbach. Potrzebna im będzie też dobra pamięć, aby wiedzieć, co działo się kilka spotkań wstecz. Do tego wszystkiego przyjdzie jeszcze improwizacja. Bohaterowie przemierzać będą najróżniejsze krainy i nigdy nie wiadomo, gdzie się skierują i jak zachowają. Dlatego też Game Master będzie musiał dostosować się do każdego ich pomysłu i postarać się, aby zabawa mogła być kontynuowana.
To oczywiście mocno skrócona i uproszczona rola, jaką ma przed sobą osoba prowadząca kampanie RPG. Choć jest ona wymagająca, nie powinniśmy się bać. Zwykle gra się w gronie najbliższych znajomych, którzy przecież nie będą nas oceniać. Często cała grupa składa się z nowicjuszy i każdy jest w początkowej fazie nauki. Ponadto nikt nie zabroni nam sprawdzać zasad w podręczniku. Ważne, aby wcześniej dokładnie go przeczytać, by następnie wiedzieć, gdzie szukać podpowiedzi. Warto także przygotować sobie notatki i korzystać z nich w trakcie rozgrywki. I najważniejsze – trzeba nastawić się na dobrą zabawę przy stole. Bo to jest właśnie główny cel RPG.
Skoro już powiedzieliśmy nieco o naszych Misiach Gry i nie czujecie się zrażeni, a wręcz zachęceni do prowadzenia sesji, to przejdźmy teraz do podręczników i innych pomocy, które zdecydowanie ułatwią wam to zadanie!
Dungeons & Dragons
Nie da się ukryć, że najpopularniejszym RPG wciąż pozostaje „Dungeons & Dragons”. Gra przeżywa właśnie renesans, a kolejne osoby pragną rozpocząć własne przygody. Zaczniemy od kilku ważnych informacji – „Klątwa Vecny” nie jest najlepszą przygodą dla początkujących Mistrzów Gry, a i od razu nie staniecie się prowadzącym w stylu Eddiego ze „Stranger Things” czy Howarda z „Teorii Wielkiego Podrywu”. Ale nie załamujcie się. Jeśli macie w sobie pasję, zapał i trochę poćwiczycie, to oczywiście możecie osiągnąć ich poziom czy nawet stać się lepszymi MG. Dodajmy też, że wcale nie musicie być jak oni. Znajdźcie własny styl, który będzie wam odpowiadał i dostarczał jak najwięcej frajdy. Wracając jednak do tego, co przyda się rozpoczynającym swoją zabawę Mistrzom. Przede wszystkim warto zainteresować się „Zestawem Startowym do Dungeons & Dragons”. Znajdziecie w nim przygodę dla bohaterów rozpoczynających przygodę od 1 poziomu – „Zaginiona Kopalnia Phandelvera”. Wprowadzi was ona do Faerunu i da wiele wskazówek dotyczących prowadzenia kampanii. W zestawie znajdziecie także skrót zasad, zestaw niezbędnych kości, statystyki przeciwników oraz gotowe karty postaci. Jeśli jednak chcecie dokładniej wczuć się w rolę narratora, to koniecznie sięgnijcie po „Przewodnik Mistrza Podziemi”. Już samy tytuł mówi nam, z czym mamy do czynienia. Jest on niezwykle czytelny i wyszukacie w nim wszystkie reguły rozgrywki. Przy okazji podsunie kilka pomysłów na skarby i pułapki.
Trochę bardziej zaawansowani prowadzący mogą także zaopatrzyć się w gotowe przygody i poprowadzić na ich podstawie sesje dla swych graczy. Polecamy wybrać „Zstąpienie do Avernusa”. Przenosi nas ona do miasta doskonale znanego wszystkim fanom komputerowych RPG, czyli Wrót Baldura. To stamtąd wyruszycie do piekieł, aby włączyć się do odwiecznej wojny pomiędzy dobrem i złem.
Warhammer
Nie sposób nie wspomnieć o innej słynnej grze fabularnej, czyli „Warhammerze”. Z pewnością wiele osób bardzo chętnie wkroczyłoby do tego niezwykłego świata. Na dobry start proponujemy zaopatrzyć się w „WFRP: Almanach Mistrza Gry”. To wspaniały wybór dla wszystkich nowicjuszy. Znajdziecie tutaj scenariusz wprowadzający oraz kilka gotowych postaci. Najbardziej przyda się jednak Ekran Mistrza Gry, a także zbiór tabel ułatwiających rozgrywkę. Są tu Organizator Walk, Karty Bohaterów Niezależnych, Magazyn Ekwipunku, Lista Zaklęć czy opis budynków i wiosek znajdujących się w Starym Świecie. Takim dodatkiem i ściągą nie pogardzą także ci bardziej doświadczeni prowadzący.
Mistrz Baśni
Jeśli szukacie czegoś, w co moglibyście zagrać z najmłodszymi, to polecamy „Mistrza Baśni”. To cudowna gra fabularna, w której nie ma przemocy, a jest mnóstwo dobrej zabawy oraz nauki. Wasze pociechy będą mogły sprawdzić i poprawić swoje umiejętności w liczeniu, pisaniu czy rysowaniu, a także rozwiną swoją pamięć, koncentrację i kreatywność. Wy jako prowadzący znajdziecie natomiast mnóstwo materiałów pomagających prowadzenie rozgrywki. Niezbędny będzie tu oczywiście sam „Podręcznik Mistrza Baśni”, który wprowadzi was do latającego zamku. „Zeszyt scenariuszy” da pomysły na przygody takie jak „Królowa Śniegu” czy „Magiczna Fasola”. Z kolei „Karty Czarów i Przedmiotów” pomogą jeszcze bardziej wczuć się w rozgrywkę i ułatwią odnajdywanie niezbędnych do gry statystyk!
The Witcher
Fani „Wiedźmina” nie mogą przejść obojętnie obok gry osadzonej w świecie stworzonym przez Andrzeja Sapkowskiego. A skoro pewnie dość szybko uda zebrać się całą drużynę poszukiwaczy przygód, to Mistrzowie Gry skorzystać będą mogli z dodatku do podręcznika głównego, jakim jest „The Witcher: Władcy i Włości”. Jest to Ekran, na którym znajdziecie mnóstwo przydatnych statystyk i podpowiedzi. Dzięki niemu łatwiej stworzycie potrzebnego wam aktualnie Bohatera Niezależnego, znajdziecie informacje o tworzeniu broni, substancjach alchemicznych czy posiadłościach. Dodatkowo będziecie mogli łatwiej dodać do rozgrywki nową rasę oraz klasę dla graczy. Pamiętajcie jednak, że do rozpoczęcia zabawy wciąż potrzebować będziecie podręcznika głównego.
Neuroshima
Fani gier planszowych doskonale znają tytuł „Neuroshima Hex”. Powstała ona na podstawie gry fabularnej „Neuroshima”. Jest to dokładnie to samo uniwersum, więc jeśli spodobała wam się planszówka, warto poznać także oryginał. Narratorom proponujemy natomiast skorzystać z dodatku „Neuroshima Mistrz Gry 2”. Znajdziecie tutaj opis sklepów, domów i knajp, w których mogą się zatrzymać bohaterowie. Dostaniecie też statystyki stróżów prawa, którzy pomogą utemperować mordercze zapędy graczy, a także całe grono postaci, które mogą pomagać lub przeszkadzać poszukiwaczom przygód. Jeśli zabraknie wam pomysłów na zdarzenia, to znajdziecie tu ściągawkę wprowadzającą cały szereg najróżniejszych historii. Nie zabrakło także koncepcji na nagrody za wykonanie zadań.
Tajemnice Pętli
Fani wspominanego już „Stranger Things” z pewnością będą zadowoleni z klimatu, jaki proponuje RPG „Tajemnice Pętli”. Przeniesie was ona do lat 80., tyle że w alternatywnym wydaniu, w którym zobaczycie ogromne roboty i latające statki. Jeśli zdecydujecie się właśnie na ten tytuł, to wasz prowadzący zainteresować się powinien „Zasobnikiem Mistrza”. Znajdziecie w nim skrót zasad oraz dziesięć kart postaci. Do tego wszystkiego jest tu także gotowy scenariusz, który krok po kroku pokaże wam jak prowadzić kampanię. Po takim wprowadzeniu z pewnością kolejne przygody pójdą jak z płatka!
Więcej artykułów dotyczących RPG znajdziesz w pasji Gram.
Zdjęcie okładkowe: Shutterstock
Komentarze (0)